torsdag 22 mars 2012

Kunde inte låta bli...

Ja, jag vet.
Men skulle bara inta mitt te i solen på trappen.
Det är ju så otroligt varm och vackert väder i dag.
Nästan som en sommardag.
Lovely.
Och vem kan då ligga inne och vara sjuk?
Lite frisk luft har väl inge dött av?
Och när jag satt där och njöt så kom jag på 
att jag hade penséer som jag hade köpt för ett par dagar sedan.
Så då kund jag inte låta bli att fixa lite och här kommer resultatet.
Tycker nog jag skulle behöva putsa lite fönster oxå.
Ha, ha, nej jag bara skojar.
Nu är orken slut och jag kryper ner under täcket igen.
Ha det gott i solen / Gunilla

onsdag 21 mars 2012

Trillat dit...

Hejsan på er.
Här hemma är det sjukstuga.
Jag ligger förnärvarande ner bäddad och bara sover.
Har åkt på lite baciller och har högfeber
 och en droppande kran.
Inte oväntat då min man var ruskigt sjuk förra veckan 
och han är lite krasslig fortfarande.
Så ni får hålla tillgodo med lite gamla bilder.
Det ända positiva med att vara krasslig 
är att man får tid att läsa alla underbara bloggar,
som man annars har svårt att hinna med.
På återseende/ Gunilla

måndag 19 mars 2012

Hokus pokus fillijokus....

Ja, i dag är vädret bra lurigt.
Ena stunden hagel och snö
Ena stunden storm och åska.
Och ena stunden underbart solsken.
Föredrar en dag inomhus om det fortsätter så här.
Kan passa på och visa hur man "länkar" ett halsband.
Alltså man trär inte på tråd 
utan varje pärla sätt på en lite "metallpinne"
som "länkas" ihop.
Man behöver...
Lite olika pärlor, öglepinnar och ett lås.
Rundtång och avbitartång.
Trä en öglepinne genom varje pärla.
Böj öglepinnen 90 grader så nära pärla som möjligt.
Nyp av så det är bara ca. 1 cm kvar av ögelpinnen.
Håll rundtången längst ut på ögelpinnen och...
böj den runt tången . Uppåt och tillbaka.
Öglans storlek beror på var du böjer på tången. Större ögla längre in.
Sätt dit nästa ögelpinne med en pärla på.
Och förslut öglan med rundtången.
Man liksom "rullar" ihop den.
Och nu är det bara att fortsätta så långt du vill ha ditt halsband.
Sätt dit låset i ena änden.
Jag satte dit en förlängningskedja i andra änden.
Som man låser i.
Annars kan du bara göra en större ögla att låsa i.
Färdigt.
Var rädd om er och kram / Gunilla

söndag 18 mars 2012

Vårtecken...

Kikar in en lite snabbis för att tala om att 
här är det full rulle och att det händer saker minsann.
Även om inte vädret riktig är med oss så är det
V Å R .
Nu ploppar det ut lammungar varje dag.
Kolla in vilka godingar.
Jag gör också massor av härliga fynd i "guldgruvan".
Mer om det an annan dag.
Nu åter till textningen och sedan är det dags för motion.
Ja, ja, jag har inte gett upp än.
Jag är en envis rackare.
Ha en skön söndag / Gunilla

fredag 16 mars 2012

"Guldgruvan"

Ja, visst är det så att den som spar han har...
Vi har alldeles för många uthus och lador här på gården.
Jag letade efter hönsnät (till ett skåp) häromdagen.
Och vad fann jag då...
Jo, massor av bråte och saker som vi hade 
i vår sommarstuga och lite annat smått och gott.
Som vi stuvade in i en lada för si så där 15 år sedan.
Där hittade jag massor av kuligt som skall plockas fram och fixas till.
Ibland är det bra att vara "ekorre".
Ser kanske inte ut som det är så mycket att ha.
Men här gömmer sig en och annan godbit vilja lova.
Här finns allt.
I går släpade jag hem ett par gamla trälådor, ett par fönster (finns fler)
och ett gammalt kast.
Där finns hur mycket som helst.
Love it.
Men nu dags för en "solskenpromenad".
Ha en fin fredag / Gunilla

torsdag 15 mars 2012

**VÅRREA**

VÄLKOMMEN TILL
HÄR FINNER DU ALLT DU BEHÖVER
FÖR ATT GÖRA EGNA SMYCKEN.
VÅRREA
20 % på våra redan låga priser.
 (gäller ej redan nesdsatta varor)
Passa på att fynda.
tom. 31/3 -12
Den lilla butiken med det stora hjärtat.

Snabba leveranser.

(En gåva följer alltid med varje beställning)
VÄLKOMNA / GUNILLA 

onsdag 14 mars 2012

Nu är det fullt minsann...

Känns som om man måste bygga ut
 för att få plats med alla pärlorna och smyckena.
Men snart är allt på plats.
Men oj vad mycket pärlor och tillbehör jag har.
Härligt.
Pärlfriggeboden känns för liten.
Men det får va lite trångt och mysigt.
I morgon skall jag göra skyltar så ni hittar hit.
Den ena skall jag gör av ett gammalt fönster.
Hoppas det blir som jag har tänkt mig.
Bor ni i närheten och vill komma och kika så bara slå en signal.
Bilderna är från förra året.
Hade glömt och ladda kameran.
Men nu ligger den på laddning så i morgon gott folk kommer nya pix.
Ha en skön kväll / Gunilla

tisdag 13 mars 2012

Från sin bästa sida...

Ja just nu visar sig våren från sin bästa sida.
Otroligt varmt och härligt.
Inspirationen flödar.
Här ligger man inte på latsidan.
Skall åka och lämna 2 säckar med 
"inte vill ha saker"
till insamling.
Färdigställa min smyckes- och pärlfriggebod.
Så jag snart kan slå upp portarna.
Måste bara fixa någon fin skylt oxå.
Så att ni hittar hit.
Hittade ett lämpligt föremål i min "guldgruva".
Ibland är det bra att vara en ekorre.
Den som spar han har....
Ni får snart veta.
Visst är våren vacker?
Ha en skön dag/ Gunilla